Prijzen > Peter Debyeprijzen

Ter nagedachtenis aan de in Maastricht geboren en getogen fysicus en Nobel-prijswinnaar Peter Debye (1884–1966) heeft het bestuur van de Stichting Edmond Hustinx de Peter Debyeprijzen ingesteld.

Twee Peter Debyeprijzen voor de Hogeschool Zuyd

Jaarlijks worden twee Peter Debyeprijzen ter hoogte van € 2.000.- uitgeloofd aan getalenteerde studenten uit het excellentie-programma die zich bij het lectoraat Material Sciences van Zuyd Hogeschool melden met een goed onderzoeksvoorstel dat ligt op het terrein van de praktische chemie.
Het onderzoek vindt plaats in drie onderzoeksgroepen, te weten:
•Sustainable Synthesis and Production;
•Material Engineering;
•Biobased Materials.
Het onderzoek wordt vervolgens uitgevoerd door projectteams bestaande uit studenten, docenten en het werkveld in de laboratoria van CHILL (www.chillabs.nl).
Zie het Reglement Debyeprijs Zuyd.

Laureaten
-Birgit Teunissen, Caro Thomassen en Lotte Strijbos voor hun onderzoek naar point of care device voor het detecteren van urineweginfecties 2017
-Celina Vossen, Joris Dozeman en Jeroen Welzen voor hun onderzoek naar white boardstiften met kleurstoffen met een geringere environmantal footprint 2017

Drie Peter Debyeprijzen voor de LVO-Maastricht-scholen (Bonnefantencollege, Porta Mosana en Sint Maartenscollege)

Jaarlijks worden drie geldprijzen van € 500 beschikbaar gesteld voor de auteur(s) van een profielwerkstuk op het terrein van scheikunde van de drie LVO-Maastricht-scholen (Bonnefantencollege, Porta Mosana en Sint Maartenscollege). Eén voor het VHBO, één voor het atheneum en één voor het gymnasium. Jaarlijks zal tijdens de Uitleg profielwerkstukken, die de leerlingen verplicht moeten bij wonen, de instelling van de prijzen worden bekend gemaakt.
Zie het Reglement Debyeprijs LVO.

Laureaten
- 2018: Jelle Feitsma en Sam Voncken van het Porta Mosana College voor hun profielwerkstuk met de titel:
Algemene longboard wetenschappen, hoe maak je een longboard.
Juryrapport Debyeprijzen LVO 2018
Jelle en Sam.

Vroegere Peter Debyeprijzen
De Peter Debye-prijs werd in 1977 geïntroduceerd door de Stichting Edmond Hustinx, die zestien jaar eerder was opgericht door de self-made uitvinder, chemicus en industrieel Edmond Hustinx met als doel het bevorderen van de kunsten en wetenschappen in Maastricht. De prijs herdenkt de in Maastricht geboren Nobelprijswinnaar Peter Debye (1884-1966) en werd om de vier jaar toegekend. De prijs was een eerbetoon voor personen met uitzonderlijke bijdragen aan de cross-disciplinaire wetenschap en was bedoeld om andere wetenschappers die werkzaam zijn op het grensvlak van chemie en fysica te inspireren.

Norbert Scherer, University of Chicago, 2015
Alfons van Blaaderen, Universiteit Utrecht, 2011
Allan Bradley, Molecular and Human Genetics, Cambridge, 2004
Tom Mitchell, Computer science, Pittsburgh, 2002
Roeland Nusse, Stanford USA, 2000
L. Rappaport, K. Schwartz en B. Swynghedauw, Parijs, Frankrijk: Molecular biology of cardiovascular diseases, 1994
J. Hardy, Londen, Verenigd Koninkrijk: Aging of the brain, 1992
M. Dauncey en A. Prentice, Cambridge, Verenigd Koninkrijk: Nutrition/energy exchange, 1989
T. Godfraind, Brussel, België: Cardiovascular diseases, 1987
M. Chamberlain, Leeds, Verenigd Koninkrijk: Rehabilitation, 1984
M. Greaves, London, Verenigd Koninkrijk: Immunology and/or oncology, 1982
S. Moncada en J. Vane, Londen, Verenigd Koninkrijk: Cardiovascular diseases and immunology, 1980
A. Querido, Amsterdam, Nederland: Integral medicine, 1977

Voorganger Edmond Hustinxprijs voor Chemie:
Robert A. Egli en Karl Heinz Szekielda, Zwitserland en Duitsland: nieuwe toepassingen in de chemie met behulp van de Hustinx-kolf.

https://hustinxstichting.nl:443/files/gimgs/th-148_Jelle en Sam.jpg