Henriëtte Hustinxprijs > Davy Pieters 2011
De Henriëtte Hustinxprijs 2011 is toegekend aan Davy Pieters, vierdejaars student regie aan de toneelacademie Maastricht (Hogeschool Zuyd).
De prijs werd op donderdag 24 maart 2011 in het stadhuis van Maastricht uitgereikt door wethouder van cultuur Jacques Costongs.
Jury-rapport Henriëtte Hunstinxprijs 2011.
De jury van de Henriëtte Hustinxprijs 2011 heeft zich gebogen over de vijf genomineerden van de Toneelacademie Maastricht, afgestudeerden dan wel afstuderenden uit de jaargangen 2009, 2010 en 2011.
De nominaties waren afkomstig uit alle afstudeerrichtingen van de Toneelacademie: de acteursopleiding, de opleiding tot theatraal performer, de regie-opleiding, de docent-regie opleiding en de opleiding tot theatervormgever en theaterkostuumontwerper.
De vijf genomineerden waren: Vanja Rukavina; acteur, Pieter van den Bosch; performer, Davy Pieters; regisseur, Caroline Meerschaert; docent/regisseur en theatervormgever/theaterkostuumonterper Floor Savelkoul.
De jury heeft mogen vast stellen dat het hier gaat om vijf excellente studenten die niet alleen tijdens hun studie maar ook tijdens hun eerste stappen in hun professionele carrière –voor zover daar al sprake van kon zijn- blijk hebben gegeven van hun bijzondere talent. Naast de voor “Maastricht” spreekwoordelijke excellentie op het terrein van het artistieke vakmanschap onderscheiden alle kandidaten zich door een volstrekt eigen signatuur in hun werk en een grote mate van ondernemingszin en publiek engagement.
De uiteindelijke laureaat van de Henriëtte Hustinxprijs 2011 voldoet uiteraard aan de criteria die de jury gesteld heeft voor deze prijs,te weten:
-excellent artistiek vakmanschap
-een ondernemende attitude
-een sterk ontwikkeld vermogen tot samenwerken en het vermogen om mensen te binden in de context van het project
-een authentieke en uitnodigende omgang met het materiaal met als gevolg een eigenzinnige en herkenbare positionering in het theaterlandschap.
De laureaat van de Henriëtte Hustinxprijs 2011 begon haar studie aan de Toneelacademie Maastricht in september 2007, na eerst een jaar theaterwetenschap gestudeerd te hebben.
Al snel ontpopte zij zich als een bijzonder talent, weliswaar geen gemakkelijk talent, maar wel als student met een onmiskenbaar authentieke interesse en gedrevenheid voor het theatervak. Dat het theater bij uitstek een sociaal medium is, zowel tijdens het maakproces als in de ontmoeting met het publiek is misschien wel de belangrijkste leerwinst die de laureaat de afgelopen jaren heeft geboekt.
Daarnaast heeft zij haar vakmatige bagage verruimd en verdiept en haar inspiratiebronnen verder ontwikkeld. Zij is in staat gebleken haar vakmatige scholing en artistieke rijping stap voor stap vorm te geven in projecten en presentaties die van meet af aan getuigden van een consequente zoektocht naar een eigen en een eigentijdse signatuur. Op het snijvlak van toneel en performance ontwikkelt zij haar projecten die de moed om te experimenteren combineren met het vermogen om te leren uit de traditie en het werk van anderen. Het samengaan van intellect en intuïtie geven haar werkwijze een spannend artistiek fundament en maken haar voorstellingen tot een boeiende belevenis voor het publiek.
Al in haar tweede jaar viel zij op met de regie van een bijzonder theaterproject, uitgevoerd met studenten uit verschillende studierichtingen, op locatie in het Landbouwbelang hier in Maastricht onder de titel ‘Abhalt’: visueel , beeldend locatietheater dat een groot publiek aansprak en toch een mooi geheim in zich droeg.
Zo maakte ze ook de voorstelling ‘Hotel Almina’ die meteen geselecteerd werd voor het Cementfestival 2009.
Haar regie van Sarah Kane’s ‘Hunker’, in het voorjaar van 2010, was even verrassend als indrukwekkend en bleek een opmaat voor haar werk in het lopende seizoen 2010-2011, haar afstudeerjaar aan de regie-opleiding van de Toneelacademie Maastricht.
Tussendoor schitterde ze nog in andere projecten, zoals in de multimediale voorstelling ‘I’ll be gone’ waar ze als actrice/performer opviel en mede bijdroeg aan de prijs van beste internationale voorstelling die deze coproductie van de Toneelacademie met het ‘contemporary theatre department’ van The Manchester Metropolitan University ten deel viel op het Internationale Theaterscholen Festival in Amsterdam 2010.
Haar huidige afstudeerjaar staat in het teken van verdieping en –hoe kan het ook anders- experiment. Centraal staan de twee afstudeerregies waarin ze haar handschrift verder ontwikkelt.
De eerste, ’Playwood’, een voorstelling met leerlingen van Jeugdtheaterschool Partoet/Kumulus, werd een bijzondere ervaring: een beeldende verstilde voorstelling over en met kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar, uitgevoerd in de Festi-village in Maastricht. De voorstelling werd niet voor niets door velen bezocht en opgemerkt en gaat begin april in theater Frascati in Amsterdam in reprise.
De tweede, een professionele voorstelling, wordt nu voorbereid in samenwerking met Theaterwerkplaats het Huis van Bourgondië in Maastricht en gaat over het zwarte gat.
Citaat uit de voorstellingsflyer van het Huis van Bourgondië:
“Het zwarte gat is een onwaarschijnlijk raadsel. Een plek waar niks is en waar niks kan zijn. Maar die er wel is. Met de vraag: wat is daar? Wat word je?”
Zij laat zich in dit project inspireren door wetenschappers en ze werkt intuïtief en associatief met haar acteurs en performers aan een voorstelling over een groep mensen die zo’n zwart gat in gaat.
De laureaat van de Henriëtte Hustinxprijs 2011 gaat ons verrassen, dat is zeker. Dat doet zij namelijk al gedurende haar hele studieloopbaan aan de Toneelacademie.
Van 13 tot en met 16 april kunt u daar allen getuige van zijn, want dan staat haar voorstelling ‘Donker’ in het Huis van Bourgondië in Maastricht.
En als de voortekenen niet bedriegen zullen wij van deze laureaat nog veel horen de komende jaren.
Met de verwachting dat de toekenning van deze prijs voor haar daarbij een bijzondere ondersteuning zal zijn rond ik graag af met de bekendmaking dat de Henriëtte Hustinxprijs 2011 voor een excellente studente van de Toneelacademie Maastricht over de afstudeerjaren 2009,2010 en 2011 is toegekend aan Davy Pieters.
Namens de jury van de Henriëtte Hustinxprijs 2011, Leo Swinkels, voorzitter
De jury bestond uit Yvette Feijen, Leo Swinkels, Woody Laurens, Aram Adrise, Jo Roets en Sjef Tilly