Voor starters in de kunstenaarswereld stelt de Stichting Edmond Hustinx per jaar drie subsidies ten bedrage van Euro 2.500 beschikbaar. Stimulans startende kunstenaar. Op 15 december 2017 zijn de eerste twee stimuleringsprijzen uitgereikt in Ainsi door wethouder Bert Jongen van cultuur. Anne Willem en Marleen Boot waren de gelukkigen. Zij presenteerden de voorstellen met enkele korte filmpjes over respectievelijk Muziektheater over het heelal en de Kwaliteit van producten.

Twee Peter Debyeprijzen zijn op 13 december 2017 uitgereikt aan Birgit Teunissen, Caro Thomassen, Dario Salvatore en Lotte Strijbos voor hun onderzoek naar point of care device voor het detecteren van urineweginfecties en aan Celina Vossen, Joris Dozeman en Jeroen Welzen voor hun onderzoek naar white boardstiften met kleurstoffen met een geringere environmantal footprint. Het zijn allen studenten van de Zuyd Hogeschool en werkzaam bij Brightlands Geleen (CHILL). Het zijn de eerste twee Peter Debyeprijzen nieuwe stijl.

Op 29 oktober 2017 heeft Merlijn Twaalfhoven, de Hustinxresident 2016-2017. met Ode to dignity een mooie eindmanifestatie gedirigeerd op het Herdenkingsplein. Na afloop heeft de voorzitter van de stichting, Janicke Kernland, hem de Hustinxpenning overhandigd.

De Hustinxprijs voor de wetenschap is op 4 september 2017 uitgereikt aan Sanne ten Oever.

Op 7 september 2017 zijn drie Henriëtte Hustinnxprijzen van ieder € 5000 uitgereikt aan Alina Frieske (beeldende kunst), Amber Haddad (Conservatorium) en Silke de Bruyne (toneelacademie).

Dit jaar publiceert Zuiderlucht een maandelijkse kroniek over de creatieve scène in Maastricht, een beeld van de artistieke cultuur in de stad en de hoofdrolspelers daarin.